Evan Sklar, a Photographer,
Paints Brooklyn Without a Brush

Willow and Middagh Street, 2015, Evan Sklar
Willow and Middagh Street, 2015, Evan Sklar

For the photographer Evan Sklar, drawing was a reaction to the images he saw on Instagram, which had all started to look the same to him.

13th Street, Brooklyn, 2015, Evan Sklar
13th Street, Brooklyn, 2015, Evan Sklar

Mr. Sklar, 51, who sometimes works as a photo editor at The New York Times, would use his mobile phone to take pictures of the buildings around his home in Park Slope, Brooklyn, and then email them to himself. Then, using his index finger and an iPad app called Procreate, he drew the images. No brushes to clean or pencils to sharpen, no crumpled pages to throw away. It was the world’s most primitive art form, reconceived through several levels of digital technology.

Brooklyn Bridge, 2015, Evan Sklar
Brooklyn Bridge, 2015, Evan Sklar

The process, he said, was much different than photography, which captures an entire scene in a split second. With drawing, by contrast, he might spend long stretches working on one detail. “It’s layered,” he said. “It takes a long time, and you put it down and come back to it. You have energy to do it in spurts, then pick and scratch at it until it’s done.”
He worked at dusk or after, he said, because “that’s when everything starts to glow. The sky is glowing, and the interiors of the spaces start to glow.”
A selection of his drawings, “Brooklyn at Night,” is on exhibit at the bookstore Powerhouse on 8th through Jan. 10. (The New York Times, John Leland, October 7, 2016. Read more...)

3 comments:

yves said...

c'est une découverte : j'apprécie !

another country said...

En règle générale, je me méfie de ces "recompositions", mais dans le cas présent, je suis assez séduit. J'adore Brooklyn, et j'aime beaucoup la première photo, ses tonalités, sa lumière, et la paix qui en émane. La photo 2 (13th Street) me rappelle certaines toiles de Munch (couleurs, distortions, perspective)...

yves said...

très bien vu dans votre comparaison avec Munch !
je suis émerveillé par votre culture.
par contre, je ne suis toujours pas parvenu à savoir si vous êtes natif de l'Amérique ou Français. pas important d'ailleurs : votre attirance et votre enthousiasme pour l'histoire de cette nation - avec ses défauts aussi - titillent la curiosité ! mais celle-ci n'est-elle pas le plus important ? je dis souvent que je suis redevable aux oratoriens de m'avoir appris à apprendre, à être curieux.
d'autant que vous semblez aussi attiré par certains aspects culturels du Japon.
Français ? Européen ? Universel au fond.